Gå till innehåll

Hur enkelt är det att påverka dina beslut?

I den här filmen styr Brynolf och Ljung vad Hoda och Adi kommer att välja. Främmande makt kan använda falsk och vilseledande information för att försöka påverka dina åsikter, dina handlingar och dina beslut.

Den som vill skapa och sprida falsk och vilseledande information kan göra det på många olika sätt. Ofta används flera metoder samtidigt för att uppnå en större effekt.


Två vanliga metoder för falsk och vilseledande information är:


Strategiska narrativ: Avsändaren vill skapa en berättelse kring ett ämne, en händelse eller en organisation. Berättelsen kan vara positiv, negativ eller undvikande.


Målgruppsanpassning: Insatser som riktas mot delar av en befolkning (det kan vara allt från en större grupp hela vägen ner på individnivå) och utnyttjar särskilda sårbarheter eller beteendemönster för att påverka.


Strategiska narrativ och målgruppsanpassning går ofta hand i hand. Det kan till exempel vara en nyhet med tydlig snedvridning som riktas särskilt mot unga. Eller dold annonsering (dark ads) med ett skräddarsytt budskap som bara visas för en individ.

Det material som sprids vidare har ofta blivit viralt genom bottar. En bot (från ordet “robot”) är ett datorprogram som automatiskt utför uppgifter, till exempel att sprida vissa typ av information på sociala medier. En bot kan användas till att förstärka utvalda budskap, spamma forum och kommentarsfält, gilla eller dela inlägg på sociala medier, eller för att genomföra cyberattacker.

illustration-fake-konton-bottar
  1. Profilbild: Bottar använder ofta en stulen bild, eller saknar profilbild helt. Gör en bildsökning för att kolla äktheten.
  2. Aktivitet: Många bottar är mycket aktiva. Se upp med konton som har misstänkt många inlägg per dag.
  3. Namn: De flesta bottar använder användarnamn som slumpats fram.
  4. Kontots skapandedatum: Många botkonton är skapade i direkt anslutning till att det ska användas. Ibland används äldre konton, men då tas ofta gamla inlägg bort. Då syns ett glapp mellan skapandedatumet och första inlägget.
  5. Språk: Bottar använder ibland automatisk översättning för att sprida budskap på flera språk. Det leder till uppenbara grammatiska fel eller osammanhängande meningar.
  6. Information: Botkonton saknar ofta personlig information, eller använder påhittad eller förfalskad information.
  7. Interaktion: Granska vilka inlägg och vilka andra användare kontot interagerar med. Bottar samordnas ofta och förstärker varandra, samtidigt som de har få följare som inte är bottar.

Tre ord för ännu bättre koll

  • Whataboutism: Att ta fokus från ett argument genom att belysa ett annat ämne eller fenomen (”men det här då!”) som inte har fått lika mycket uppmärksamhet, men som inte är relevant i frågan.
  • Halmgubbe (strawman): Att felaktigt påstå att någon har vissa åsikter och argument och sedan argumentera emot dessa fejkåsikter istället för de riktiga åsikterna.
  • Personangrepp (ad hominem): Att attackera, misskreditera och förlöjliga personen bakom ett argument istället för att kritisera argumentet i sig. Personangrepp används ofta i syfte att tysta ner, hindra och avskräcka andra från att delta i diskussionen.